~~KERETAKU~~

~~KERETAKU~~

Thursday, December 30, 2010

~~PERBEZAAN PTPTN DAN JPA~~

DUIT BUDAK JPA

DUIT BUDAK PTPTN

Sape kat cni penerima JPA??

SAPE LAK YANG DAPAT PTPTN??

hahaha,,memg suke tol aku kalo nak memerihalkan tentang 2 situasi ni,,memg students IPT lah antara mereka yang berada dalam golongan sasaran ni tuk aku ceritakan...aku akan cuba bersikap fair dalam hal ni walaupun aku akan condong keArah PTPTN...

JPA ni actually biasiswa yang kita mohon pada awal2 dulu b4 nak masuk kt U..jumlahnya memg lumayan, dengar citer every sem sorang akan dapat 5k n kalo tolak yuran pon plg tidak pon dpt 4k..4k adalah untuk belanja penuh individu terbabit sepanjang semester..

Jika didarabkan dengan 6 sem..lebih kurang 30k r dorang dapat untuk 3 tahun kt IPT..tp dengor cter, JPA ni x adil cara untuk diagihkannya..dulu aku penah pegi ke sebuah pjbt kjaan terdekat tuk jumpa seorg orang besar..time aku masuk pejabat die, aku duk r n bual2..then ad lak sorang lagi kira cam kawan die gak r(orang besar gak) dr department lain antar borang..katanya"tolong kawan ea?anak kawan ni,nak sgt dapat JPA..."

aku yang dgor ni sentap la pe lg,,orang besar yg aku jumpa 2 teros cop "SOKONG" n sign(aku rasa sign die yg plg cntik dlm hidup die) kt borang 2..tp aku rasa ni pkara biase je kot..kadang2 aku tgk kawan2 yang pointer2 tggi2 kt UKM ni pon mohon n x dapat JPA..aku rasa mesti mangkok2 sebegini yang memintas peluang seseorg tuk dapat JPA...apalaa nasib huhu...

PTPTN plak, adalah badan pemberi pinjaman yang tersohor kt negara kita ni..hahaha malas ah nak taip nama panjang die bukan aku ley jadikan die biasiswa pon hahaha

Every sem pminjam akan menerima dalam 3.250k..tolak2 yuran ade r dlm 2k..mase mula2 nak pinjam dulu, macam-macam prosedur die,,peh,,setem hasil die kalo senget suh beli baru,,cam haram...x masuk kene maki lagi ngn pgawai die...cas telah dikurgkan menjadi 1% dan aku x pedulik pon mende alah ni pasal aku rasa nti time byr balik confirm r mahal....

so kt cni, aku lihat ad 2 lapisan masyarakat kat cni
1)Penerima JPA:golongan terhormat dan elit-elit(bukan atlit)haha
2)Peminjam PTPTN:name pon da pinjam haha paham2 r

kadang2 aku pelik gak,aku ni peminjam je sebenarnya, tapi taraf kewangan aku xde r teruk cmana pon..

yang si Penerima JPA lak, sibuk bisg JPA masuk lmbat(hai yg sem lepas pnya da abes ke??nak kata belanja orang lain rase2 xde)...

Kadang2, budak yang ada seciput wet PTPTN lagi murah hati dari Sang Penerima..yang ada JPA lak kedekut dan agak bangga dengan reputasi mereka sebagai "budak JPA"...namun ada gak dak JPA yang x lokek gak, maybe lokek pasal nak kawen kan..tp dak JPA x ley kawen awal gak kan..kene keje dulu hahah...

2 perbezaan ketara
PTPTN:mesti dibayar selepas belajar, maka duit yg diterima di IPT lantak koranglah nak wtpe pon(tapi jangalah beli pil kuda cm dak kt berita semalam)haha
JPA:wet 2 adalah amanah, kerajaan bg tuk jd modal insan yang baik dan apbila tamat hope dpt berbakti kpd negara,jgnla bantai tukar rim kete je kejenya huhu

so, nasihat aku kepada semua penerima dan peminjam...
kalo ad wet 2,sama2 lah kita belanja kawan2 kita,rezeki 2 x kemana..kalo belanja kawan2 ad gak faedahnya..hahaha

p/s:aku lak kalo dpt JPA aku nak pakai kete INSPIRA hahah

1 comment: