~~KERETAKU~~

~~KERETAKU~~

Tuesday, January 4, 2011

~~AMANAH DAN TANGGUNGJAWAB~~

Berjumpa lagi,,hehehe

hari ni,mood aku da ok cikit,,
aku x mau mood mempengaruhi sehala perbuatan dan keputusan yang aku buat,,huhu

hari ni aku suka menyentuh sedikit mengenai amanah dan tanggungjawab,,

amanah dan tanggungjawab sebenarnya adalah 1 yang mesti dirasai oleh semua orang,,x kesa r muda ke tua ke or sape2 saja mesti akan rasa,,

x semestinya ia bersifat seperti jawatan atau tugasan yang diberikan kepada individu itu, tapi sebagai manusia biasa pon kita ada amanah dan tanggungjawab,,,kepada Tuhan, Agama, Negara dan sebagainya,,sebagai ibu bapa, anak kawan adik abang kakak dan apa2 jua situasi pon,,,

yang paling terserlah jika kita memegang jawatan or post tertentu yang mana ia semestinya agak berat untuk dipikul,,

~ menjadi perhatian orang ramai atau public figure

~ orang ramai kenal,,dan ramai orang nak minak tolong(sambungan isu JPA-seorang bapa mohon melalui orang yg berjawatan) hahaha

kadang kala,,aku pelik gak mengapa orang menerima jawatan2 tertentu jika tahu dirinya x mampu menggalasnya,,

tanggungjawab adalah amanah
dan
amanah adalah tanggungjawab,,,,

sukar kalau perkara sebegini terjadi~~

1) maka timbullah kerja yang dibuat tidak dilakukan dengan sehabis baik
2) cabut time kerja (bagi yang sudah bekerja)
3) melihat ia sebagai bebanan dan merasa tertekan

so

disini aku merasakan amanah dan tanggungjawab adalah sesuatu yang serius untuk kita lihat dari perspektif agama...Allah menjadikan kita sebagai khalifah dimuka bumi ini....

cukuplah kita memahami sebaris ayat ini,,untuk kita aplikasikan dalam kerja2 kita seharian..

tips untuk mereka yang ada tanggungjawab dan amanah ::

1) ikhlaskan diri anda hahaha (senyum)
2) menjadikan ia sebagai sesuatu perkara yang enjoy dan menceriakan hidup anda
3) buat je r,,dah 2 kerja kita,,apa ada hal hahaha

sebenarnya, bagi aku semua ni sangat best bagi aku,,jika aku ada amanah dan tanggungjawab rasa2 nya aku akan try,,biar kita dapat menggembirakan hati orang lain dan sebagainya,, ada sesekali aku terfikir, lagi enjoy sebegini dari belajar je,,hehehe

tapi ilmu 2 penting gak,,so mari kita membahagi2 kan ia supaya seiring dan sejalan supaya kita lebih maju pada masa akan datang,,

umpama kita mencari dunia,akhirat jangan pula kita tinggalkan..

sekian untuk edisi kali ini,,,selamat malam semua huhuhu

p/s :ada gak sorang pemimpin mahasiswa 2,,die teros buang gambar dia kt FB bila menang PRK hahaha ,, ok r 2,,tapi buang juga sifat yang dia yang tu,, kalau x,sama je,, hipokrit!!hahaha.....

No comments:

Post a Comment